Svängdörrar i domstolen

Allt sedan jag själv arbetade vid Örebro tingsrätt har det slagit mig hur låg säkerheten har varit i våra domstolar. Inte minst med tanke på i vilket dåligt skick människor kan vara som kommer dit. Det är inte sällan som den dokumenterade våldshistorien är omfattande. I praktiken är det oftast svängdörrar rätt in till domaren, notarien, nämndemännen, åklagaren och annan personal på domstolen, för att inte tala om parter i allmänhet och brottsmisstänkta.

Jag och Folkpartiet liberalerna har länge påtalat vikten av att domstolarna generellt höjer säkerhetsnivån. Det kan upplevas märkligt att det finns larmbågar på varenda H&M, men inte på varje domstol i samma goda syfte. Att minska risken för brott.

Därför är det glädjande att det idag läggs fram en utredning som föreslår skärpt säkerhet i domstolarna. Bra. Nu gäller det bara att den snabbt omsätts i praktiken.

Kommentarer

Unknown sa…
Ja hej Johan! Jag håller naturligtvis med dig ang. "svängdörrar i domstolen" Jag håller med dig om mycket eftersom jag är "Alliansare" sen länge med sympati hos Folkpartiet då mina "funderingar" o ställningstaganden överenstämmer med detta parti. Skriver på blogg expressen.se under signaturen Jan I Askersund, kategorin politik. Även någon gång på NA:S debattsida. Bl.a blev jag "irriterad" på Dan-Åke Mobergs inlägg för någon månad sen och bemötte detta på mitt sätt! M.v.h.
Kul. Kampen för ett liberalare Sverige fortsätter.

Populära inlägg i den här bloggen

Lagring av trafikdata och bötesbrott

Värna den som skapar - inte den som stjäl.

Eleverna har rätt till en likvärdig skola - det är dags att förstatliga skolan!