Oklarheter i valet? Glöm inte att kryssa!

Personvalet är viktigt. Jag träffade idag ett par väljare vid valstugan som stödde mig. - Du gör ett bra jobb och vågar vara rak, sa kvinnan. Paret hade precis varit och röstat, men eftersom jag de facto står överst på Folkpartiet liberalernas riksdagslista för Örebro län så hade de inte kryssat för Johan Pehrson. - Du står ju överst och får ju automatiskt krysset, sa mannen.

Detta är inte fallet. Alla kryss räknas. Ingen har någon fördel av att stå överst om någon annan kandidat på listan får mer än åtta procent kryss av de totalt avgivna rösterna. Och samtidigt mer än någon annan.

Att det råder oklarhet hos medborgare om villkoren för kryssen även fjärde gången personvalet används säger en del om hur svårt det är att kommunicera regelverket kring personvalet.

Det blir väldigt mycket "jag" med personvalet samtidigt som hela tanken i våra gamla folkrörelsepartier handlar om "laget". Jag tror denna målkonflikt gör villkoren att delta i partiarbetet otydliga och ibland kontraproduktivt. Alla "jag" skall sedan samlas i olika lag i Riksdagen. Det skapar också sina utmaningar.

Fast det finns fler svårigheter. En direkt orättvisa är att de som är ledamöter idag kan satsa hur mycket egna pengar som helst och få göra avdrag mot detta i sin inkomstdeklaration. En annons för 1000 kr kostar i praktiken endast 450 kr för sittande riksdagsledamöter. Medan den som vill utmana en sittande ledamot får inte göra motsvarande avdrag för exakt samma kostnader. Orättvist.

Folkpartiet liberalerna i Örebro län har dock i alla år jag kandiderat behandlat toppkandidater lika. Jag har inte heller valt att satsa egna pengar på t ex annonser. Valet får ju inte handla om vem som har mest pengar efter skatteavdrag. Eller hur? Fast när man ser vissa andra riksdagskandidater för andra partier så undrar man hur mycket egna pengar de satsat. Eller så har partierna enorma valfonder att lasta in i valrörelsen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lagring av trafikdata och bötesbrott

Värna den som skapar - inte den som stjäl.

Eleverna har rätt till en likvärdig skola - det är dags att förstatliga skolan!