Om riksdagsledamöters ersättningar

Jag för många brev och förfrågningar. Det är om stort och smått. De flesta som skriver sakligt och någorlunda personliga försöker jag också svar på - så fort jag hinner. Inte sällan är människor arga på ledamöters ekonomiska ersättning.

Jag menar själv att det är orimligt att en f d ledamot kan ha en s k inkomstgaranti om 66% av riksdagsarvodet till den dag man fyller 65 år. Detta dock endast för det fall att den f d ledamoten 1) har fyllt femtio år och 2) varit ledamot i minst tolv år. Det är enligt min bedömning ytterst få som under lång tid "utnyttjar" denna möjlighet. Det visar också de genomgångar vi som gruppledare gör för att se vad vi kan göra från respektive parti för att tala med våra f d ledamöter som nyttjar inkomstgarantin.

När det gäller inkomstgarantin är det bättre att höja arvodet under tjänstgöring något och sedan skära ner på möjligheten till i praktiken livlång försörjning. En tydlig avtrappning bör t ex kunna ske över tid. Denna fråga kommer jag att ta upp med mina gruppledarkollegor under hösten.

Detta är dock inget stort samhällsproblem. Svarade därför idag en medborgare på detta sätt. Hoppas ni inte tycker jag är "fartblind".

---------

Hej igen!

Om du kollar de samlade villkoren för parlamentariker i Sverige med vilket annat utvecklat land som helst så är den samlade ersättningen sällan bättre i Sverige.

Trots detta är Sverige ett av världens mest utvecklade länder med minst korrupta beslutsfattare. Vi är ett fantastisk land med en omfattande välfärdssystem för att ge människor goda livschanser. Alla tar förvisso inte denna chans, men det kan man inte klandrar politiker i något parti för. Vår värld står - inte minst i dessa dagar - inför stora utmaningar.

Jag menar att dit räknas inte att först och främst att minska den tänkbara eknomiska ersättningen till svenska riksdagsledamöter. Många medborgare i andra länder önskar nog idag att de de senaste tjugo åren haft politiker som i Sverige. Oavsett parti. Vår Riksdag har i årtionden fattat beslut som gör att vi idag står starka. Vi pratar om vilka reformer vi skall genomföra. Eller vilka skattesänkningar vi skall göra för vanliga inkomstagare eller pensionärer. Andra länder fundrar på hur man skall sänka löner, höja avgifter och minska ersättningar. Och höja skatten för alla.

Var stolt för Sverige. Inte över politikerna - utan över att medborgare i Sverige i årtioenden röstat och valt politiker som tillsammans fattat kloka beslut. Du har säkert röstat också någon gång du också.

Men som jag skrev i vår tidigare brevväxling. Vad gäller inkomstgarantin så bör den kunna reformeras.

Med vänlig hälsningar

Johan Pehrson

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lagring av trafikdata och bötesbrott

Värna den som skapar - inte den som stjäl.

Eleverna har rätt till en likvärdig skola - det är dags att förstatliga skolan!