Sänkt restaurangmoms viktig för ungas jobb

Idag åker jag till Harpsund för överläggningar om budgeten. Det är väl ingen hemlighet att en het fråga i förhandlingarna är om vi ska sänka restaurangmomsen eller inte. Jag tror att det är viktigt för Sveriges konkurrenskraft, för jobben och välfärden. Idag i Örebro träffade jag företrädare för restaurangbranschen, från Clarion Hotell, Mc Donalds och Lilla Örebro. De vittnade alla om att det inte bara är maten på tallriken som blir billigare av en sänkt moms utan det ger möjlighet till bättre service och inte minst kan företagen växa sig starka och anställa. För Sverige är det viktigt för turistnäringen. När stora sällskap och konferenser ska ut och resa så drar Sverige kortaste strået. Valet mellan Nice, Stockholm och Barcelona är inte särskilt svårt. Deras moms är mycket lägre än i Sverige. Restaurangbranschen är också ungdomarnas startskott på arbetsmarkanden. En sänkt moms kan således underlätta för unga människor och invandrare att lättare komma in på arbetsmarknaden. Om det ska finnas chans till etablering måste fler timjobb till. Jobb som kan växa till heltid. Detsamma om man ska kunna få mindre jobberbjudanden trots att man uppbär socialbidrag. Min personliga uppfattning är att vi bör sänka momsen – det tar jag med mig till Harpsund idag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lagring av trafikdata och bötesbrott

Värna den som skapar - inte den som stjäl.

Eleverna har rätt till en likvärdig skola - det är dags att förstatliga skolan!